ورود اعضا  
              
دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰

 

 

 

 

 

منشور اصول اخلاقی انجمن حمایت از صنعت مسکن

 

اعضا در تمام خدماتی که ارائه مینمایند باید به موارد زیر پای بند باشند

 

1-اعضا در هر شرایطی باید به گونه ای رفتارکنند که شهرت واعتبار خود و انجمن را حفظ کنند .عملکرد آنان  باید نشان دهنده  پایبندی به اصول اخلاقی باشد.

2-اعضا نباید به شغل و حرفه و کسب و کار دیگری اشتغال داشته باشند که به حسن شهرت و جایگاه آنان به عنوان عضو انجمن آسیب رساند.

3- اگر در ضمن  اجرای پروژه یا مذاکره برای شروع همکاری، متوجه شود که منافع مشتری به هرشکلی و در هر سطحی با منافع خودش (ویا افراد وابسته ازجمله شرکا یا کارکنان..)  در تضاد قرارگرفته است، باید بدون تاخیر، واقعیت را به مشتری اطلاع دهد. در صورتی که این مورد را به صورت شفاهی اعلام کرده باشد موظف است آن را به صورت کتبی  و رسمی هم  تائید کند.

4- عضو انجمن موظف است اعلام کند که به این دلیل  نمی تواند کار را ادامه دهد یا کار جدید را بپذیرد، مگر این که مشتری با علم به این مورد و پس از مشورت با یک کارشناس رسمی  مستقل و بیطرف، از او بخواهد که کار را ادامه دهد.

5-اعضا تحت هیچ شرایطی نباید برای القای نظرخود و مجاب کردن یا واداشتن دیگران به پذیرش نظرشان کسی را چه مستقیم و چه غیرمستقیم (و توسط شخص دیگری) تحت فشار قراردهند.  با با دادن وجه نقد یا هدیه و هر شکل دیگری کار را از مسیر سالم خود خارج کنند.

8- اعضای نباید زیر هر نام یا عنوانی و به هر روشی ، عملی  انجام دهند که به شهرت و اعتبارانجمن آسیب رساند.

9-اعضایی که خدمات خود را به صورت عام و برای همگان عرضه می کنند، باید برای دعاوی حقوقی که ممکن است (به دلیل  خطا و سهل انگاری و مشکلات ناخواسته) برعلیه آنها اقامه شود، یک پوشش بیمه ای حداقلی برای خود تامین کنند.

11- اعضا نباید در امور تخصصص حقوقی دخالت کنند، مگر صلاحیت کامل این کار را داشته باشد. توصیه میشود حتما از مشاوران حقوقی متخصص استفاده شود.

13- اعضا نباید رقیب شغلی  خود را بی ارزش و کم اعتبار کند و ازاویه بدی نام ببرد. درصورتی که در مورد رقیب یا رقبا از او نظرخواهی شود باید به شیوه ای کاملا  حرفه ای و با بیطرفی و رعایت احترام سخن گوید.

16- اعضا نباید به دلایل نژادی، مذهبی، جنسیتی، متاهل یا مجرد یا مطلقه بودن، سن و یا ملیت مشتری از ارایه خدمات به او خودداری کنند. تحت هیچ شرایطی نباید در سازمان یا تشکیلاتی که  فعالیت های تبعیض آمیز دارند مشارکت کنند.

17- اعضا باید رفتار شرافتمندانه، مسئولانه، توأم با امانتداری، رازداری، انصاف و حسن نیت و منطبق بر دانش حرفه‌ای در عرضه خدمات خود در برابر صاحبان کار و خودداری از هر اقدامی که با منافع قانونی صاحبان کار مغایرت داشته باشد.

18- اعضا  از پذیرفتن یا تعهد انجام کاری که صلاحیت حرفه‌ای، علمی، فنی، حقوقی و مدیریتی ندارند از اظهارنظر کارشناسی برای انجام آن بپرهیزند.

19- اعضا نباید اجازه سوء استفاده از نام و نشان و یا اعتبارانجمن را به اشخاص وابسته  خود که فعالیت اقتصادی میکنند بدهند .

21- مراعات کامل حقوق مالکیت معنوی همکاران حقیقی یا حقوقی خود و پرهیز از هر اقدامی که به آن لطمه وارد شود.

22- خودداری از ارزیابی نادرست و غیر منصفانه یا انتقاد از دیگر اعضا .

23- اعضا باید از دادن وعده‌های خلاف واقع و مغایر با اصول و استانداردهای خدمات حرفه‌ای به منظور ترغیب اقتصادی کارفرما به دادن کارپرهیز نمایند.

24-اعضا باید  از اظهارات خلاف واقع، مبالغه‌آمیز یا گمراه‌کننده در مورد میزان دانش یا صلاحیت حرفه‌ای خود یا شرکا یا کارکنان مؤسسه یا مجموعه‌ای که در آن کار می‌کنند یا تشکل‌های حرفه‌ای و صنفی که در آن عضویت دارند و یا انتشار آگهی تبلیغی مبالغه‌آمیز و گمراه‌کننده در این زمینه‌ها بپرهیزند.

25- خودداری از اغراق‌گویی در مورد میزان مسئولیت خود در طرح‌ها و پیچیدگی فنی و تخصصی و اظهار مطالب نادرست در مورد همکاران و شرکای خود.

26- عدم به کارگیری واسطه‌ بین خود و کارفرما و پرداخت وجه یا پذیرفتن تعهد یا دادن وعده برای به دست‌ آوردن کسب و کار .

27- قرار نگرفتن تحت تأثیر القائات یا تطمیع ذی‌نفعان در اظهارنظرهای کارشناسی .

28- اعلام و آشکار کردن وابستگی به یکی از طرفین یا دارا بودن جهات ردّ در مواردی که داوری یا کارشناسی به وی ارجاع شده به طرف‌های اختلاف، قبل از پذیرفتن آن باید اعلام  کند که از طرف کدام یک سخن می‌گوید و چه منافعی در موضوع دارد.

 29- پاس­داشت ارزش­های بنیادین و مقتضیات ویژه حرفه خود از قبیل: درست­کاری، صداقت، امانت­داری، صلاحیت علمی و تخصص کافی در ارائه خدمات و انجام وظایف حرفه­ای.

30- دست­یابی اعضا به راهنمای متنی در جهت اجرای درست قانون و حمایت از عدالت و بهبود سطح خدمات خود.

31 - در حفظ، تقویت و گسترش جنبه­ های معنوی ، علمی و رسالت والای اصول اخلاقی کوشا و پای­بند به حرفه خود باشند.

32- از راهنمایی مراجعانی که مقاصد غیر قانونی دارند، بپرهیزند.

33- تلاش برای ایجاد و ارتقای روحیه تعامل، همبستگی و همکاری میان اعضا و اصول و موازین حرفه ­ای در روابط آنان، جهت ارائه خدمات بهتر به مردم و کمک به بهبود نظام­ قضایی کشور.

34 - شناخت صحیح اهداف انجمن، وظایف و مسوولیت­های خود.

35 - تلاش برای کسب موفقیت شغلی، خلاقیت و ارتقاء بهره­ وری .

36- تلاش در به ثمر رساندن نقش برجسته انجمن در چرخه عدالت و دفاع از حقوق اشخاص .

 37-ارتقاء معلومات خود برای انجام بهتر وظایف درکسب و کار.